x تبلیغات
در این بلاگ در مورد خواص و فواید قطعی آجیل صحبت خواهد شد

بهترین مغزها در دوران بارداری

 

اهمیت تغذیه در بارداری :

برنامه ی غذایی و تغذیه ی سالم در زندگی ما انسان ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد به خصوص اگر خانم ها دوران بارداری را سپری کنند، توجه ویژه تری را به خود اختصاص می دهند. تغذیه ای که علاوه بر خود، سلامت جنین را هم در بر گرفته و دقت را بیشتر می کند.

بارداری سالم نیازمند رعایت نکات زیادی می باشد که می توان گفت مصرف روزانه مغزها و خشکبار در اولویت قرار دارد. مغزها و خشکباری که سرشار از ویتامین و املاح معدنی بوده و میل کردن آن ها باعث رشد و تکامل جنین می شود.

ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز دوران بارداری :

·         کلسیم: تکامل یافتن استخوان های جنین

·         آهن : تولید هموگلوبین، عملکرد عروق خونی، جلوگیری از کم خونی

·         ویتامین ها : جلوگیری از نقص در سیستم عصبی جنین، رشد و تکامل استخوان بندی، متابولیسم و رشد مغز، تقویت سیستم عصبی و قلب، جلوگیری از کم خونی، رشد و نمو جنین

·         امگا3: رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی، جلوگیری از کاهش خطر افسردگی پس از زایمان

·         فیبر : جلوگیری از یبوست و هموروئید، آزادسازی گلوکز در خون

·         منیزیم : سلامت دندان و استخوان، تنظیم میزان قندخون و عملکرد صحیح پروئین های بدن، رشد و ترمیم بافت های بدن، کاهش احتمال زایمان زودرس

تامین ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف مغزها :

o        فندق :

مصرف دوبار در هفته فندق از الزامات است چراکه منبعی غنی از ویتامین E و آهن است که باعث تقویت و رشد بهتر بافت اندام های عضلانی و ادامه حیات جنین و همچنین درمان کم خونی های ناشی از کمبود آهن برای مادران باردار مفید می باشد. با توجه به این موضوع که فندق کالری زیادی دارد باید اشاره کرد که کالری آن هیچ آسیبی به مادر و جنین نمی رساند چراکه در فندق هیج نوع کربوهیدراتی وجود نداشته و همچنین برای تولید شیر مادران باردار منبع غذایی پراهمیتی می باشد.

o        پسته خام :

یک مغز خوشمزه و مقوی می باشد که به عنوان یک ماده غذایی گیاهی و نیروبخش نام برده شده و به دلیل وجود قابل توجهی پروتئین، فیبر، آهن، فولات، کلسیم، پتاسیم در خود، نیاز مادر باردار و جنین را تامین می کند. توصیه می کنیم خرید آنلاین پسته خام را تجریه کنید.

مصرف پسته فواید فراوانی از جمله درمان کم خونی ناشی از بارداری، از بین بردن التهاب و بهبود درد مفاصل یا تورم، کمک به رشد ماهیچه ها، کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت در دوران بارداری، درمان یبوست و جلوگیری از آن، کمک به رشد مغز جنین و سلامت چشم ها دارد.

نکته: توجه داشته باشید که مصرف پسته درکنار فواید فراوانی که دارد، نباید در مصرف آن زیاده روی شود چراکه باعث بروز خطراتی برای مادر و جنین می شود. بهتر است از پسته روزانه تنها 10 تا 20 عدد استفاده شود.

o        بادام هندی :

به دلیل وجود ریزمغذی ها و ویتامین های مختلف از جمله منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، کلسیم، آهن، فولات، فیبرغذایی، پروتئین و چربی مفید به حفظ سلامت عمومی بدن و تامین انرژی مادران باردار کمک فراوانی می کند.

o        گردو:

یک مغز مقوی و پرخاصیت است که منبعی سرشار از ویتامین و فسفر بوده که تاثیرات مفید زیادی بر روی مادر و جنین می گذارد. مصرف گردو در دوران بارداری باعث بالا رفتن ضریب هوشی فرزند، تقویت عمومی بدن مادر و همچنین زیبایی پوست شکم تا پایان دوران بارداری می شود.

o        مویز :

باید اشاره کرد که مویز جزء آن دسته از محصولات مغذی است که بشدت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. مصرف مویز تاثیرات متفاوتی دارد، کمک به رشد سلول های بدن جنین، تامین انرژی مادر، کاهش استرس، تقویت هوش و حافظه جنین در حال رشد، کمک به شادی و آرامش مادر و همچنین بر سیستم عصبی جنین نیز تاثیر مثبت می گذارد.

آرامش مادر در دوران بارداری از موضوعات پراهمیت هست چراکه نه تنها برای سلامت خودش بلکه برای سلامت جنین مهم بوده، به این خاطر که تمامی حالات مادر در دوران بارداری برجنین تاثیر می گذارد و همینطور تاثیر مویز در سیستم عصبی جنین باعث می شود رشد جنین به طور کامل انجام شده تا بعد از متولد شدن فرزند، اختلالاتی آن را تهدید نکند.

 

نکته پایانی :

مصرف آجیل ها در دوران بارداری کمک شایانی به سلامت مادر و همین طور جنین در حال رشد خواهد کرد و کیفیت سلامت کودک را در سنین بالاتر تضمین می کند، لذا مصرف آجیل در این دوران مادر را از مصرف قرص های ویتامین و تقویتی معاف کرده و مواد ضروری و لازم مادر و کودک در واقع از طریق طبیعت تامین می شود، بنابراین می توان آجیل ها یک انتخاب سالم و طبیعی در دوران بارداری محسوب می شوند پس چه بهتر که این انتخاب های سالم را دریغ نکرده و در رژیم غذایی خود جای دهیم.

آجیل مشکل گشا چیست؟ خواص آن چیست؟

 

درباره ی مشکل گشا

ریشه اعتقادات ما ایرانی ها در مذهب نهفته است. بسیاری از باورهای بنیادی ما با مذهب عجین شده و بسیاری از رفتارهای ما با معیاری به اسم دین سنجیده می شود و این در نهایت باعث می شود جامعه ی شاد تری داشته باشیم.
 فلسفه ی نذری دادن هم از شاد کردن فقرا و نیازمندان جامعه نشات می گیرد. در مناسب های مختلف مذهبی بهانه ای به دست می آوریم تا جامعه ی شادتری بسازیم جامعه ای که برای چند روزهم که شده هیچ کس در آن طعم گرسنگی را نچشد و فقیری در آن گرسنگی را حس نکند.
آجیل مشکل گشا هم یکی از نذوراتی ست که به طور معمول در مناسب های مختلف مذهبی به نیت رفع حاجات نذر می شود. همان طور که از اسم این مخلوط مقوی و خوش مزه هم معلوم است اعتقاد دارند که نذر این آجیل سبب حل مشکلات و برآورده کردن آروزها می شود. جالب است بدانید که داستان ها و افسانه های مختلفی در مورد این آجیل ساده وجود دارد.

 تاریخچه ی آجیل مشکل گشا

یکی از حقایق جالب در مورد آجیل مشکل گشا این است که مصرف این آجیل از زمان ایران باستان رواج داشته. در زمان های دور، هر سال به مناسبت اعیاد مختلف رسم بوده که برای فرورهر هدایایی تهیه می شده و آجیل مشکل گشا هم یکی از این هدایا بوده است.

بعد ها این آجیل مغذی با اعتقادات و باور های دینی مردم گره خورده و تبدیل به نذری برای رفع حاجات شده است. به طوری که آن را به طرق مختلف و با نیت های متفاوت نظر می کردند. به طور مثال آن را در شب های جمعه و یا در نمازهای جمعه بین وقفه ی دو نماز بین نمازگزاران پخش می کردند.
بعد ها مردم هر شهر با توجه به کسانی که حاجت روا می شدند روش های مختلفی برای نذر این آجیل داشتند به عنوان مثال آن را فقط در شب های جمعه پخش می کردند و یا بعد از پاک کردن این آجیل ضایعات آن را داخل آب روان می ریختند و یا آن را با سوره ی یاسین متبرک کرده و بعد بین مردم توزیع می کردند و در نهایت با نیت رفع مشکلات و به امید تحقق آن این نذر را ادا می کردند.
این باور هنوز که هنوزه در بین مردم  رواج داشته و هر ساله خیلی از مردم این آجیل را نذر کرده و در بین نیازمندان و یا مردم عادی پخش می کنند.
یکی دیگر از موارد استفاده ی این آجیل عید غدیر خم است که بسیاری از سید ها و سادات ها این آجیل را به عنوان عیدی به آشنایان، دوستان و نزدیکان خود هدیه می دهند.

 

آجیل مشکل گشا شامل چیست؟

آجیل مشکل گشا عمدتا از نخود و کشمش تشکیل می شود و اما باگذشت زمان پایه ی اصلی این آجیل تغییر کرد و  بعد ها هر شهر خشکبار و آجیل بومی خود را به آجیل مشکل گشا اضافه نمود. به عنوان مثال در شهر مشهد مویز را جایگزین کشمش سبز این آجیل کرده و یا به عنوان نقل و یا نبات اضافه کرده اند. درشاهرود علاوه بر نخودچی کشمش و نقل، مغز بدام و پسته هم به آن افزوده اند. در تهران تر کیبات این آجیل شامل : پسته، بادام، سنجد، گردو، کشمش، برگه ی هلو، انجیر و خرماست. که به تازگی میوه هایی خشکی مثل چیپس میوه ی نارگیل و همین طور قیسی زرد آلو و یا برگه ی آن را نیز به این آجیل اضافه می می کنند.

 

باورهایی در باره مشکل گشا

این آجیل درواقع در دید ایرانی ها یک آجیل مقدس و متبرک محسوب می شود. در واقع مشکل گشا نمادی از خوش یمنی و شانس برای ماست و  به همین دلیل این آجیل جای خود را در بسیاری از اعیاد و جشن های سنتی ما باز کرده و پای ثابت تنقلات جشن هایی مثل شب یلدا و چهارشنبه سوری ست.

چراکه بسیاری معتقدند با خوردن آجیل مشکل گشا، مشکلات برطرف و آرزوهایشان برآورده می شود به همین دلیل مصرف این آجیل را دختران دم بخت توصیه می کنند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند با مصرف این آجیل از چشم زخم و چشم بد مصون می مانند.

 

خواص آجیل مشکل گشا

جایگاه ویژه ی آجیل مشکل گشا در بین سنت و اعتقادات مردم شاید ارتباط مستقیمی با  خواص آن دارد. این ترکیب یکی از مغذی ترین آجیل های مخلوط است از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل گرسنگی: این ترکیب به دلیل فیبر زیاد یکی از بهرتین میان وعده های برای رفع گرسنگی ست به همین دلیل قابلیت این را دارد که در رژیم های لاغری هم مورد استفاده قرار گیرد.

بهبود سیستم ایمنی بدن : این آجیل سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل در پیش گیری از سرطان و بیماری های مزمنی مانند آلزایمر نقش موثری دارد.

جلوگیری از کم خونی : جالب است بدانید نخود و همین طور کشمش سرشار از آهن بوده و  به همین دلیل برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید می باشد. همچینین برای زنان باردار و یا زنان شیرده نیز بسیار موثر و مفید است.

تقویت سلامت قلب : مصرف روزانه ی نخود و کشمش باعث کاهش کلسترول بد خون شده و در واقع نخود دوست قلب انسان است زیرا به خاطر ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدا ن هایی که در نخود وجود دارد، از قلب و رگ های خونی محافظت می کند.

تقویت سلامت استخوان ها: یکی از نکات جالب توجه در مورد نخود این است که کلسیم موجود در نخود با کلسیم موجود در لبنیاتی مثل شیر و ماست برابر است و به همین خاطر برای سلامت استخوان بسیار مفید است.

 

فندق را حتما در سبد غذایی خود قرار دهید

  

فندوق یکی از دانه های چرب پرطرفدار است که معمولا در آجیل مغز و یا آجیل های مخلوط تخمه دار استفاده می شود. این دانه بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا ست.

فندوق یکی از دانه های شیرینی ست که به دو صورت خام، تف داده و یا با پوست قابل استفاده است.

مانند بقیه دانه ها، فندوق هم ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی ست. در ادامه برخی از فواید فندوق را بررسی خواهیم کرد.

1.       ارزش غذایی کامل

فندوق دارای مشخصات عالی ای از مواد مغذی ست. همچنین کالری بالایی داشته و سرشار از مواد معدنی و چربی های سالم است.

هر 28 گرم فندوق که حدود بیست مغز از آن می شود شامل:

·         کالری: 176

·         چربی کل: 17 گرم

·        پروتئین: 4.2 گرم

·         کربوهیدرات: 4.7 گرم

·         فیبر: 2.7 گرم

·         ویتامین E: 21 %  از نیاز روزانه

·         تیامین: 12% از نیاز روزانه

·         منیزیوم: 12% از نیاز روزانه

·        مس: 25% از نیاز روزانه

·         منگنز: 87% از نیاز روزانه

فندوق همچنین شامل درصد قابل توجهی از ویتامین B6، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. علاوه بر این، یک منبع غنی از چربی های اشباع و غیر اشباع است و یک منبع خوب از اسید های چرب امگا6 و امگا9 مثل اولیک اسید محسوب می شود.

به غیر از این، در هر 28 گرم فندوق 11.2 گرم فیبر رژیمی وجود دارد که درواقع 11 درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تامین می کنید.

علاوه بر این فندوق حاوی فیتیک اسید است که برای جذب بسیاری از مواد معدنی مثل آهن و روی از مغزها لازم و ضروری است.

 

2.       سرشار از آنتی اکسیدان

فندوق حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان از بدن در برابر استرس های اکسیداتیو محافلظت می کند. این نوع استرس باعث از بین بردن ساختار سلولی، پیری زودرس، سرطان و بیماری های قلبی می شود.

بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در فندوق را ترکیبات فنولیک اسید دارد. ثابت شده این ترکیبات برای کاهش کلسترول و التهاب بسیار مناسب است. همچنین برای سلامت قلب و جلوگیری از از سرطان بسیار مفید است.

در یک مطالعه ی  8 هفته ای نشان داده که کسانی که فندوق مصرف می کنند (با پوست یا بدون پوست) در مقایسه با کسانی که فندوق مصرف نمی کنند به طرز قابل توجهی کاهش استرس اکسیداتیو داشته اند.

بیشتر آنتی اکسیدان موجود در فندوق در پوست آن متمرکز شده که با فرآیند تف دادن فندوق این انتی اکسیدان کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود که به جای مغز فندوق تف داده و بدون پوست، فندوق خام و با پوست مصرف کنید.

 

3.       تضمین سلامت قلب

ثابت شده که مصرف آجیل سلامت قلب را تضمین می کند. در فندوق مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و چربی های سالم وجود دارد که قابلیت های آنتی اکسیدان را افزایش و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

در یک مطالعه ی یک ماهه بر روی بیست و یک نفر با کلسترول بالا انجام شد ثابت شد که زمانی که این افراد 18 الی 20 % از کالری مورد نیازشان در روز را با مصرف فندوق به دست آوردند، شاهد کاهش کلسترول، تریگلیسیرید و کلسترول LDL بودند.

افراد مورد آزمایش همچنین پیشرفت هایی را در سلامت شریان های قلب و فاکتورهای التهابی موجود در خون مشاهده شد.

علاوه بر این، در یک بررسی بر روی 9 مطالعه که بر روی بیش از 400 نفر انجام گرفته مشاهده شده که کسانی که مغز فندوق مصرف می کنند میزان LDL بد و سطح کلی کلسترول آنها کاهش یافته در حالی که کلسترول HDL خوب و تری گلیسیرید آنها بدون تغییر باقی مانده.

تحقیقات دیگر تاثیرات مشابهی بر روی قلب را ثابت کرده اند و نتایج به طور کلی نشان می دهد با مصرف فندوق سطح چربی خون کاهش و میزان ویتامین E افزایش می یابد. این دانه سرشار از اسید های چرب، فیبر، انتی اکسیدان، پتاسیم و منگنز است که تمام این ویتامین ها و مواد معدنی به کنترل فشار خون کمک شایانی می کنند.

در کل، مصرف 29 الی 69 گرم دانه ی فندوق در روز در بهبود پارامترهای سلامت قلب تاثیر بسزایی می گذارد.

 

4.       پیشگیری از سرطان

در بین مغز های دیگر مثل گردو و پسته، فندوق بیشترین میزان آنتی اکسیدانی به نام پرونتوسیانیدینز را دارد.

طی مطالعاتی بر روی حیوانات  انجام شده  مشخص شد که مصرف فندوق از ابتلا به برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند.به علاوه بر این، فندوق یک منبع عالی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که قابلیت محافظت از سلول ها را در برابر سلول های سرطانی انجام می دهد.

همچنین آزمایش های مختلف بر روی فندوق نشان داده که مصرف آن تاثیر مثبتی بر روی درمان سرطان دهانه رحم، کبد، سینه و روده ی بزرگ دارد.

 

5.       کنترل قند خون  

مغزهایی مثل بادام و گردو در کاهش قند خون   نقش موثری دارند و خبر خوب این است که این تاثیر تنها در این دو مغز خلاصه نمی شود و فندوق هم یکی از مغز هایی ست که تاثیر بسزایی در کاهش قند خون دارد.

در تحقیقی که بر روی تاثیر فندوق در قند ناشتا انجام شد مشخص شد تقریبا نیمی از کسانی که از فندوق در میان وعده ی خود استفاده کرده بودند کاهش قند خون ناشتا داشتند.

علاوه بر این اولیک اسید که یک اسید چرب اصلی در فندوق است، حساسیت انسولین را بالا می برد. تحقیقات ثابت کرده  که اولیک اسید نقش موثری در کاهش قند خون ناشتا دارد.

 

کلام آخر

فندوق سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان و اسید های چرب مفید است. به همین دلیل فواید زیادی بر روی سلامت بدن دارد به عنوان مثال به کاهش چربی خون کمک کرده، فشار خون را کنترل می کند، التهابات و قند خون را نیز کاهش می دهد.

اما باید توجه داشته باشید که فندوق هم مانند سایر مغزها می تواند خطرات آلرژیک داشته باشد که باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

 

در خرید آجیل به چه چیزی توجه کنیم؟

 

هنگام خرید آجیل این نکات را به خاطر داشته باشید:

 

۱تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دست فروشان خودداری کنید.

 

۲هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی بدی داشته باشد. بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است.

 

۳رنگ آجیل را با دست‌تان کنترل کنید. اگر دست‌تان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.

 

۴از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرف های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد.

 

۵از مضرات نمک هم که اطلاع دارید. پس بهتر است تا حد امکان آجیل های شور را انتخاب نکنید.

 

۶در خرید مغز گردو باید خیلی دقت کنید که کهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند.

 

۷نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت، ملزم به‌اندازه‌گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.

 

۸اگر آجیل‌ نوروزیتان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف های دربسته و در محلی خشک و خنک قرار بدهید.

 

آجیل های فله

آجیل و خشکبار از جمله تنقلاتی هستند که اگر در شرایط نامناسب محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده به نوعی قارچ می شوند. این قارچ قرار است با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده کرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین عوارض سریع یا طولانی مدتی را در مصرف کننده ایجاد کنند.
از عوارض سریع آن می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در نهایت سرطان کبد و از اثرات طولانی مدت آن نیز می توان به بروز ناهنجاری های جنینی، جهش زایی، انحراف کروموزوم ها و ... اشاره کرد
 
معمولا این سم در آجیل های فله ای که به صورت سنتی نگهداری و عرضه می شوند به مقدار زیاد یافت می شود؛ البته بد نیست بدانید این روزها عده ای از فروشندگان سود جو، برخی از اقلام صادراتی آجیل چون پسته را که به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از صادرات ایران حذف شده است به عنوان محصولات درجه یک مخلوط با مغزهای دیگر به صورت درهم عرضه می کنند که متاسفانه تشخیص آن بسیار مشکل است؛ بنابراین با توجه به اینکه برخی مراکز عرضه آجیل، محصولات کهنه و آفت زده خود را نیز به صورت مخلوط عرضه می کنند توصیه می شود که از خرید آجیل های مخلوط فله ای اجتناب کنید. این آجیل ها اغلب طعم ناخوشایندی دارند و مصرف آنها حتی به مقدار اندک، می تواند مصرف کننده را به عوارض ناشی از سم آفلاتوکسین دچار کند.

آجیل های براق

نکته ایی که باید به آن توجه داشت، مواد براق واکس مانندی است که برخی قنادی ها یا آجیل فروشی ها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن به آجیل می افزایند که مصرف طولانی مدت این مواد افزودنی می تواند به بخش های مختلف بدن به ویژه کبد آسیب برسانند. حال اگر زیبایی آجیل های براق شما را وسوسه کرده اند حداقل آنهایی را انتخاب کنید که در بسته بندی های بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند.

آجیل های رنگی

نکته دیگر رنگ هایی است که برای تخمه، بادام، پسته و... استفاده می شوند. این رنگ ها عمدتا غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را برای مصرف کننده ایجاد می کنند. این رنگ ها با توجه به نوع رنگ احتمال بروز سرطان و بیماری های کبدی و کلیوی را خصوصا در افراد آسیب پذیری چون کودکان، خانم های باردار و سالمندان افزایش می دهد. بنابراین چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن هاست که باید از مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید

به گفتهٔ یکی از مدیران مرکز بهداشت استان اصفهان، بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص فروش آجیل و خشکبار، استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است.
جام جم سرا: حسین صفاری با بیان اینکه توجه به وضعیت ظاهری محصولات خشکبار از جمله آجیل از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: علاوه بر این، استفاده از نمک برای سنگین‌تر شدن انواع آجیل و هم‌چنین استفاده از آبلیموهای کهنه برای ترش کردن خشکبار از دیگر تخلفات صورت گرفته است.
وی افزود: از جمله نکاتی که توصیه می‌شود قبل از خرید خشکبار به آن توجه شود محل ارائه محصول، ابزار و وسایل کاری و بهداشت فردی فروشنده است.
مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان گفت: یکی از راه‌های تشخیص تازه بودن محصول، آزمودن رنگ آن است. برای نمونه در تخمه‌هایی که سیاه و قهوه‌ای هستند در صورتی که انگشت خریدار کمی مرطوب باشد آثار رنگ شیمیایی براحتی بر دست باقی می‌ماند.
صفاری با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از نمک در آجیل منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند میزان نمک مصرفی خود را کاهش داده و آجیلی که در آن از نمک کمتری استفاده شده را جایگزین آجیل‌های شور مزه کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تشخیص کهنگی و خراب بودن آجیل، دو نیم کردن آن است، ادامه داد: برای نمونه در هنگام خرید بادام، پسته و فندق حتما محصول را دو قسمت کرده و مغز آن را بررسی کنید زیرا اگر حتی فرض کنیم محصولی تازه است مقداری از آجیل‌های قدیمی در میان آن وجود دارد که بوی کهنگی می‌دهد.

آجیل بسته بندی یا فله ای؟

شاید شما هم مانند بسیاری از مردم از وجود و عرضه آجیل های بسته بندی بی خبر باشید یا اینکه با خبر باشید اما همچنان به شیوه سنتی خرید آجیل به صورت فله ای وفادار باشید. احتمالا شما احساس می کنید که آجیل های بسته بندی گرانتر هستند و نمی شود طعم شان را امتحان کرد. البته تا اندازه ای این نظر صحیح است. اما آجیل های بسته بندی مزایایی هم دارند. مهم ترین مزیت آجیل های بسته بندی این است که دارای پروانه بهداشتی و تاریخ تولید هستند. علاوه براین از رنگ های شیمیایی در آن ها استفاده نشده و اگر از آن ها شکایت داشته باشید، قابل پیگیری است.

 

https://www.tasvirezendegi.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B9%DB%8C%D8%AF/

 

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-6/181509-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%BA%D9%88%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA

 

https://article.tebyan.net/314078/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D8%AF

 

http://jamejamonline.ir/sara/1397976470744181899/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF

 

یک میان وعده سالم

 

اگر به‌دنبال فهرستی از تنقلات سالم برای محل کار تان می‌گردید ما در این نوشتار فهرستی از ۱۳ میان وعده و تنقلات سالم برای محل کار را برای‌تان گرد آورده‌ایم.

اگر فکر می‌کنید که در طول ساعات کاری در محل کار خود دلتان انواع خوراکی ها را می‌خواهد تنقلات یا اسنک‌هایی را (هر کدام کم‌تر از ۲۰۰ کالری دارند) که در این نوشتار ذکر شده‌اند همراه خود داشته باشید تا در طول روز در محل کار چشم‌ و دل سیر باشید و هم کلی مواد مغذی و مفید به بدنتان رسانده باشید و هم از چاقی و اضافه وزن به دور باشید

تنقلات و میان‌وعده‌های روی میزی

۸ ساعت یا بیش‌تر کار کردن در روز می‌تواند باعث نوعی غذا خوردن شود که برای سلامتی‌تان مضر است مگر این‌که از قبل برنامه‌ریزی کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر هر چهار ساعت یک بار چیزی بخورید، سوخت‌وساز بدن به درستی انجام می‌شود و سطح انرژی بالا می‌ماند. به جای آن‌که کشوی میزتان را به دنبال پول خرد زیر و رو کنید و به طرف دستگاه فروش اتوماتیک بروید، از قبل برنامه‌ریزی کنید و میان‌وعده‌های کم-کالری و مغذی را در کابینت، کشو یا کیف دستی‌تان ذخیره کنید. هر کدام از این میان‌وعده‌ها ۲۰۰ کالری دارند و وقتی گرسنگی بعد از ساعت ۳ بعدازظهر امن‌تان را می‌برد مطمئنا شما را سیر می‌کنند.

۱. کراکر گندم کامل و کره‌ی بادام‌زمینی

به جای این‌که کراکرهای حاوی کره‌ی بادام‌زمینی را از دستگاه فروش اتوماتیک بخرید، خودتان میان‌وعده‌ی مغزی‌تان را آماده کنید و به این تریتب هر بار ۲۵ سنت صرفه‌جویی کنید. برای این‌که بتوانید گرسنگی‌تان را مهار کنید، ۱۰ عدد کراکر گندمی چندغله و یک قاشق غذاخوری کره ی بادام‌زمینی را امتحان کنید. این میان‌وعده‌ی سرشار از مواد مغذی فقط ۱۹۳ کالری و ۲ گرم فیبر دارد. ترکیب کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین کمک می‌کند قند خون‌تان ثابت بماند و مدت زمانی بیش‌تری احساس سیری داشته باشید.

۲. میوه

هر روز صبح که از خانه بیرون می‌زنید، یک سیب، موز، گلابی، انگور، و یا میوه‌ی قابل حمل دیگری با خودتان بردارید. اگر هر روز یک میوه‌ی متفاوت بردارید (و هر فصل آن را تغییر بدهید)، انواع مواد مغذی را به علاوه‌ی فیبر به بدن‌تان خواهید رساند، و از خوردن یک میان‌وعده‌ی تکراری نیز خسته نخواهید شد. یک میوه‌ی متوسط، حدود ۷۰ کالری دارد و در کنار یک فنجان شیر بدون چربی (حدود ۹۰ کالری) برای دریافت پروتئین و همین‌طور کلسیوم و ویتامین دی بیش‌تر، یک میان وعده‌ی خوب می‌سازد. این ترکیب پروتئین و فیبر احساس سیری را در شما حفظ می‌کند و جلوی خوردن بدون فکر می‌شود.

 

۳. ذرت بوداده با پنیر پارمسان

با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده به ذرت بوداده، آن را به میان‌وعده‌ای مناسب تبدیل کنید. طعم دیوانه کننده‌ی ذرت در ترکیب با طعم و بوی خوشایند پنیر پارمسان عالی است و منتج می‌شود به یک میان‌وعده‌ی سریع که فقط ۱۵۰ کالری دارد. خیلی راحت  فنجان ذرت بوداده که تا ۹۴% فاقد چربی است را با پنیر ترکیب کنید: میان‌وعده‌ی شما آماده است. اگر در اداره یخچال برای ذخیره کردن میان‌وعده ندارید، فقط به اندازه‌ی ۱۰۰ کالری ذرت آماده کنید. این میان‌‌وعده‌ی نمکین می‌تواند یکی از سه وعده غذایی که در روز می‌خورید باشد و به افزایش انؤزی و بهبود خلق‌وخوی‌تان کمک کند.

 

۴. آجیل

تغییر ذائقه دهید و آجیل را به عنوان جایگزین خوراکی‌های هوس‌انگیز و خوشمزه و  ترد مثل چیپس انتخاب کنید. آجیل سرشار از چربی‌های مفید برای قلب است اما کالری بالایی دارد (حدود ۱۷۰ کالری در هر اونس) بنابراین بسته‌های یک اونسی تهیه کنید (حدود ۲۴ عدد بادام) و فقط همان مقدار را بخورید به جای این‌که سروقت بسته‌ اصلی بروید و مقدار زیادی از آن را بخورید. بسته‌های از قبل آماده شده‌ی آجیل را در کشو یا کیف‌تان ذخیره کنید و زمانی که گرسنگی ساعت ۳ بعدازظهر هجوم می‌آورد، کم‌کم آن را بخورید. بادام و دیگر مغزها منبع غنی و طبیعیِ ویتامین ای، کلسیوم، منیزیوم و پتاسیوم هستند و مقادیر زیادی فیبر و پروتئین دارند.

شور یا شیرین، گندمک بخورید!

گندمک یکی از تنقلات پرارزشی است که گرچه در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی خانواده‌ها از آن همچون مغزهای آجیلی در شب‌نشینی‌ها استفاده کرده یا به عنوان یک تنقل مفید در اختیار فرزندان قرار می‌دهند و نوع شیرین آن را که شیرین گندمک گویند، اغلب به همراه شیر می‌خورند؛ اما شاید بپرسید این گندم‌های پفکی و سبک از همان گندم‌های سفت و سخت تهیه می‌شود؟ بله. برای تهیه گندمک ابتدا دانه‌های گندم را می‌جوشانند تا مغزپخت شود. در مرحله بعد، گندم پخته‌شده را آبکش کرده و می‌گذارند زیر نور آفتاب یا با دستگاه کاملا خشک شود. در آخر هم در مقداری روغن به همراه شکر یا نمک تفت می‌دهند تا مزه‌دار شود و به شکل پفکی درآید. محصول به دست آمده گرچه به دلیل فرآیندهای حرارتی به اندازه گندم خام خاصیت ندارد و به جهت افزودن نمک یا شربت، غیر رژیمی و برای برخی بیماران محدودیت مصرف دارد، اما به دلیل خواص تغذیه‌ای بالایی که دارد برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بهترین و سالم‌ترین جایگزین چیپس و پفک و مفیدترین تنقل برای بیماران دچار سوء تغذیه است. به خصوص آن که گندمک شیرین به همراه شیر و در وعده صبحانه یا به عنوان عصرانه میل شود. بد نیست بدانید در اثر ترکیب شیر و غلات، قابلیت جذب یکسری از مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

اکثر نوجوانان در طول روز، بیش از یک وعده تنقلات مصرف می کنند، پس تحقیق در مورد ارتباط الگوی مصرف تنقلات با رژیم کلی غذایی و وضعیت وزن فرد، به منظور راهنمایی در مشاوران تغذیه و برنامه های سلامت عمومی، مهم خواهد بود تا از چاقی جلوگیری شود. مصرف تنقلات و چاقی در نوجوانان امروزه به بحث بزرگی تبدیل شده چرا که این چاقی تا سنین بالا نیز ممکن است پابرجا بماند!

تحقیقاتی مصرف تنقلات پرانرژی رایج را بررسی کرده و همچنین موارد دیگری مثل تعداد کل تنقلات مصرف شده، میزان مصرف تنقلات آماده شده در خارج از خانه و میزان مصرف تنقلاتی که نوجوانان هنگام تماشای تلویزیون مصرف می کنند و اینکه چطور همه ی این رفتارها ممکن است با وضعیت غذایی و وزن فرد در ارتباط باشند.

آیا مصرف تنقلات با وزن نوجوانان ارتباط دارد؟

گزارش شده که نوجوانان به طور متوسط 2 وعده ی پرانرژی از تنقلات و 3، 4 نوع از تنقلات را در طول روز مصرف می کنند و  2 یا 3 بار در طول هفته، به دنبال تنقلاتی می روند که در خارج از خانه آماده شده است. گزارش شده است که بیش از دوسوم نوجوانان گاهی اوقات، در هنگام تماشای تلویزیون تنقلات مصرف می کنند.

مصرف تنقلات، مستقیما با انرژی بیشتر، میزان کمتر میوه و سبزیجات، میزان بیشتر نوشیدنی های قندی و مصرف بیشتر غذاهای فست فود ارتباط دارد. ارتباطات مقطعی مشاهده شده بیان می کند که مصرف تنقلات یکی از عوامل ایجاد یک رژیم غذایی ضعیف است، اما در صورت عدم مصرف غذاهای پرانرژی، تنقلات به صورت مداوم منجر به اضافه وزن در نوجوانان نمی شود.

تاثیرات منفی تنقلات به روی دختران

تحقیق حاضر، تاثیرات مصرف تنقلات را بر روی دختران در زمان قبل از بلوغ به صورت مشابه بر دو گروه از دختران لاغر و چاق به عنوان عاملی در وضعیت وزن آنها، مورد ارزیابی قرار داده است. وضعیت های وزنی شرکت کنندگان به هر دو حالت، ترکییب های ناسازگار (مثلا یک شرکت کننده لاغر و یک شرکت کننده چاق) و ترکیب های سازگار (مثلا هر دو عضو یک گروه چاق و یا لاغر باشند) وجود داشت و مورد مطالعه قرار می گرفت. نتایج یک مدل رگرسیون تصادفی نشان می دهد دخترانی که اضافه وزن دارند اگر در مصرف خوراکی با فردی هم وزن خودشان، همراه شوند میزان کالری بیشتری را نسبت به حالتی که شرکت کننده ی چاق با یک شرکت کننده ی معمولی همراه شود، مصرف می کنند. شرکت کنندگانی با وزن معمولی اگر با افرادی که اضافه وزن دارند همراه شوند، همان میزان غذایی را مصرف می کنند که اگر با افراد لاغر همراه می شدند. زمانی که مصرف غذای اعضای هر گروه به عنوان یک نمونه ثبت شد، باعث شد تا مدل رگرسیون بهبود بیابد، چراکه نشان داد مصرف غذای اعضای یک گروه، پیش بینی کننده عالی، از مصرف تنقلات افراد شرکت کننده در تحقیق است.

 

https://bazdeh.org/%DB%B1%DB%B3-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%84-%DA%A9/

https://www.pasokhgooyan.ir/node/5128

https://news.fitshape.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AA%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86/

 

در مورد آجیل نوروز چه می دانید؟

آجیل بخشی جدا نشدنی از روزهای عید دیدنی که این روزها حرف های زیادی در حواشی آن زده می شود فواید و مضراتی برای انسان دارد که دانستن آن ها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه بسیار واجب نیز هست.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق،آجیل نوروز یکی از خوراکی هایی است که در ایام عید نوروز در اکثر خانه های ایرانی مصرف می شود. این ترکیب خوراکی از چندین ماده متفاوت تشکیل شده است که از این میان می توان به :پسته ، بادام ، کشمش و.... اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بایدها و نبایدها و همچنین خواص و در عین حال مضرات آجیل آشنا کنیم.

 

چه چيز آجيل است و چه چيز نيست؟

 

آجيل معمولا به ميوه هاي دانه اي شکلي گفته مي شود که بر روي درخت هاي شکوفه اي و يا بوته هاي مستقيم رشد مي کنند. يکي از اشتباهات در مورد آجيل اين است که مردم اغلب تصور مي کنند بادام زميني نيز جزء اين گروه مي باشد. بادام زميني شايد خوشمزه باشد، اما از انواع آجيل نيست و مانند نخود و لوبيا نوعي بنشن(حبوبات) است

هر چند آجيل سويا نيز داراي خواص بسيار زيادي است اما عموما نمي توان آنها را در زير گروه آجيل قرار داد. آجيل سويا معمولا از خشک کردن و يا حرارت دادن دانه هاي سويا بدست مي آيد به همين دليل به زير گروه حبوبات تعلق دارد.

 

وقتی برای خرید آجیل عید به خشکبارفروشی می‌روید، معمولا چند گزینه عمده پیش رو دارید. به عبارت دیگر، خیلی از فروشنده‌ها، از قبل چند نوع ترکیب مختلف برای آجیل نوروزی شما آماده کرده‌اند، این جند دسته عبارت اند از:

 

۱)‌ آجیل شوراین نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. بعضی‌ها بادام منقا را هم به این جمع اضافه می‌کنند. متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است. این‌که چرا می‌گوییم متاسفانه، پاسخ ساده و روشنی دارد. کافی است به صفتی که کلمه آجیل را همراهی می‌کند، دقت کنید: «شور!» چه کسی است که این روزها در باره عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن چیزی نشنیده باشد یا مطلبی نخوانده باشد؟

۲)‌ آجیل شیرینشامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی. اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

۳)‌ آجیل چهار مغزاین آجیل تشکیل شده از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی.

۴) آجیل مشکل‌گشابعضی‌ها معتقدند که حضور آجیل مشکل‌گشا، حتی در حجم کم، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت‌سین، برای صاحبخانه خوش‌یمن خواهد بود و به همین خاطر، کمی هم از این نوع آجیل تهیه می‌کنند. آجیل مشکل‌گشا عبارت است از ترکیب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل.

۵) سلیقه شخصیهمه ما برای خرید آجیل نوروزی یک گزینه دیگر را هم پیش‌روی خود داریم و آن هم سبک شخصی خودمان است؛ به این معنی که ما می‌توانیم از هر کدام از اقلام آجیل به میزان دلخواه و به سلیقه شخصی خودمان خرید کنیم و آنها را با هم ترکیب کنیم. در بین اقلام مختلف آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال را از پسته به عمل می‌آورند و بعد از آن به ترتیب انواع تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار می‌گیرد.

۶) آجیل‌های وارداتیاین‌روزها در آجیل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار، آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می‌شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم برای خودشان دست و پا کرده‌اند. در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کسی بخواهد میز پذیرایی عید خود را با آجیل‌های رنگی شرق آسیا تزیین کند.

 

رعایت نکات زیر برای خرید اجیل  و مصرف آن در ایام نوروز به شما کمک میکند.

1- 
برای خرید آجیل عید نوروز همیشه سعی کنید آجیل و دانه های روغنی را به اندازه ی مصرفتان بخرید تا همان قدر که تازه هستند از آنها استفاده کنید. آجیل به دلیل روغن زیادی که دارد خیلی زود فاسد می شود. حتما قبل از خرید آجیل با خوردن چند دانه از آنها از کیفیت طعم و تازه بودنش اطمینان حاصل کنید اگر غیر از این بود از خرید آجیل صرف نظر کنید.

2- 
در فروشگاه های بزرگ اغلب آجیل ها در ظرف های مخصوصی نگه داشته میشوند زیرا آجیل نباید در هر ظرفی نگه داری کرد. برخی از فروشگاه ها مستقیما آجیل را از کشاورزان می خرند بنابراین کیفیت آجیل بسیار بالاست اما باز هم شما قبل از خرید آجیل چند دانه از آنها را تست کنید یا از فروشندگان  بپرسید که این آجیل ها تازه هستند یا خیر.

3- 
در خرید آجیل عید نوروز آجیل هایی را که مزه ی ترش دارند و بوی نامطبوعی میدهند نخرید. حتی اگر آجیل خریدید و در منزل متوجه ترش بودن آنها شدید فورا آجیل ها را پس بدهید آجیل ترش باعث بیماری میشود.

4- 
همیشه سعی کنید آجیل کم نمک بخرید. دقت کنید زیرا گاهی اوقات برای پنهان کردن ترش بودن و بوی بد آجیل به آنها نمک میزنند پس سعی کنید همیشه ترجیحا آجیل خام بخرید.

5-  
پس از خرید آجیل بهترین جا برای نگه داری آجیل در یخچال یا جاهای خنک است. آجیل را باید در ظروف در بسته قرار دهید و آن را در یخچال نگه داری کنید اگر آجیل ها مازاد مصرف تان است میتوانید به مدت 3 ماه آن ها را فیریز کنید.

6- 
آجیل ها را خیس کنید. تعجب نکنید زیرا معمولا در طی فرآیند بو دادن آجیل ها بخشی از کیفیت آجیل از بین میرود بنابراین بهتر است آنها را قبل از خوردن خیس کنید تا هم راحت تر خورده شوند و آسیب کمتری به دندان ها بزنند هم راحت تر هضم شوند. شما با شستن آجیل ها تانیک اسیدی را که به آجیل ها در فرآیند بو دادن میزنند از بین میبرید.

7- 
اگر آجیل ها را شستید باید آنها را در یخچال یا فریزر نگه دارید تا ترش نشوند. آجیل هایی که مثل بادام و فندق سخت تر هستند یا پوست سفت تری دارند باید به مدت 24 ساعت خیس کنید. مثلا گردو جزء آجیل های نرم است اما معمولا طعم تلخی را هنگام خوردن احساس میکنیم بهتر است گردو را 12 ساعت بخیسانیم. حتی تخمه کدو یا تخمه آفتابگردان را هم میتوانید بخیسانید تا نرم تر شوند و آسیب کمتری به دندان ها بزنند.

8- 
همیشه باید دقت کنید که آجیل هایی را که خیساندید فورا مصرف کنید. آجیل ها معمولا زود کیفیت شان را از دست میدهند به طور کلی باید آجیل ها زود مصرف شوند.

9- 
میتوانید خودتان در خانه آجیل ها را بو بدهید. آنها را در ماهی تابه یا فر قرار دهید و با دمای پایین آنها را بو بدهید در حین بو دادن آجیل ها باید با دقت به آنها نگاه کنید تا نسوزند چون آجیل های سوخته طعم بسیار بدی دارند.

10- 
به هر حال در ایام نوروز آجیل های فراوانی را مصرف میکنیم پس بهتر است علاوه بر خرید آجیل در خوردن آن هم دقت کنیم. آجیل ها را با میوه های خشک مخلوط کنید تا تنقلات سالم تری داشته باشید. میتوانید از آجیل ها و دانه های روغنی در سالادها، همراه با کباب یا سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید. آجیل ها را خرد کنید و در تهیه نان، بیسکوییت، نوشیدنی ها، کیک و در تهیه انواع  سس از آنها استفاده کنید.

 

استفاده صحیح از آجیل عید نوروز

 

کارشناسان تغذیه به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد دانه‌های آجیل، توصیه می‌کنند:

آجیل را به صورت خام، بدون نمک و رنگ‌های مصنوعی استفاده کنید. زیرا نمک باعث بالا رفتن فشار خون در افراد مستعد به این بیماری می‌شود.

پس از مصرف آجیل حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید.

از فشار دادن دانه‌های آجیل روی دندان خودداری کنید، زیرا باعث سایش دندان و شکستن دندان‌های پوسیده می‌شود.

 

 

در رژیم غذایی روزانه خود چه مقدار آجیل و تنقلات مصرف می کنید؟

 اگر به‌دنبال فهرستی از تنقلات سالم برای محل کار تان می‌گردید ما در این نوشتار فهرستی از ۱۳ میان وعده و تنقلات سالم برای محل کار را برای‌تان گرد آورده‌ایم.

اگر فکر می‌کنید که در طول ساعات کاری در محل کار خود دلتان انواع خوراکی ها را می‌خواهد تنقلات یا اسنک‌هایی را (هر کدام کم‌تر از ۲۰۰ کالری دارند) که در این نوشتار ذکر شده‌اند همراه خود داشته باشید تا در طول روز در محل کار چشم‌ و دل سیر باشید و هم کلی مواد مغذی و مفید به بدنتان رسانده باشید و هم از چاقی و اضافه وزن به دور باشید

آجیل

تغییر ذائقه دهید و آجیل را به عنوان جایگزین خوراکی‌های هوس‌انگیز و خوشمزه و  ترد مثل چیپس انتخاب کنید. آجیل سرشار از چربی‌های مفید برای قلب است اما کالری بالایی دارد (حدود ۱۷۰ کالری در هر اونس) بنابراین بسته‌های یک اونسی تهیه کنید (حدود ۲۴ عدد بادام) و فقط همان مقدار را بخورید به جای این‌که سروقت بسته‌ اصلی بروید و مقدار زیادی از آن را بخورید. بسته‌های از قبل آماده شده‌ی آجیل را در کشو یا کیف‌تان ذخیره کنید و زمانی که گرسنگی ساعت ۳ بعدازظهر هجوم می‌آورد، کم‌کم آن را بخورید. بادام و دیگر مغزها منبع غنی و طبیعیِ ویتامین ای، کلسیوم، منیزیوم و پتاسیوم هستند و مقادیر زیادی فیبر و پروتئین دارند.

آجیل مخلوط

آجیل‌ها جزء میان‌وعده‌های مغذی و ایده‌آل هستند و باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شده و در پیشگیری از برخیسرطان‌ها، افسردگی و سایر بیماری‌ها مفید هستند.

مطالعات نشان می‌دهد با وجود چربی نسبتا بالای آجیل‌ها، خوردن آنها در حد اعتدال، به کاهش وزن کمک می‌کنند. این مواد سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند و به‌طور متوسط هر ۲۷گرم از آنها، ۱۸۰ کالری دارد.

علاوه‌بر همه‌ی اینها، آجیل‌ها خوشمزه‌اند و گزینه‌ای بسیار عالی برای وقتی که از خانه دورید، محسوب می‌شوند.

تخم‌مرغ با سس تند

جمعه ها چند تخم‌مرغ را به اندازه‌ای که کاملا سفت شوند، آب‌پز کنید تا در طول روزهای کاری هفته آن‌ها را آماده داشته باشید. برای داشتن یک میان‌وعده‌ی تند که ۸۰ کالری دارد، تخم‌مرغ‌ها را دو نیم کنید و یک‌دوم قاشق غذاخوری سس تند سریراچا* روی آن‌ها بریزید.

*یک نوع سس تند که از ترکیب سس فلفل، سرکه، شکر و نمک تهیه می‌شود.

 

بلغور جوی دوسر پیش‌پخته

زمانی که در محل کارسرتان شلوغ است و یک خوراکی گرم و آرامش‌بخش می‌خواهید، یک بسته بلغور جوی دوسر پیش‌پحته (فقط ۱۱۰ کالری) را در مایکروفر گرم کنید تا لذتی سریع و خوشایند را تجربه کنید. برای کنترل کردم میزان کالری و قند، بلغور جوی دوسر ساده انتخاب کنید و چاشنی دلخواه‌تان را به آن اضافه کنید. یک بسته‌ی کوچک کشمش که ۴۲ کالری دارد روی آن بریزید تا طعمی شیرین به‌دست بیاد و مواد مغذی آن بیش‌ترشودف یا می‌توانید کمی دارچین یا جوز هندی روی آن بپاشید. بلغور جوی دوسرکه هم می‌تواند صبحانه‌ای غنی از فیبر باشد و هم میان‌وعده‌ای برای وسط روز، به کم شدن کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

ذرت بوداده با پنیر پارمسان

با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده به ذرت بوداده، آن را به میان‌وعده‌ای مناسب تبدیل کنید. طعم دیوانه کننده‌ی ذرت در ترکیب با طعم و بوی خوشایند پنیر پارمسان عالی است و منتج می‌شود به یک میان‌وعده‌ی سریع که فقط ۱۵۰ کالری دارد. خیلی راحت  فنجان ذرت بوداده که تا ۹۴% فاقد چربی است را با پنیر ترکیب کنید: میان‌وعده‌ی شما آماده است. اگر در اداره یخچال برای ذخیره کردن میان‌وعده ندارید، فقط به اندازه‌ی ۱۰۰ کالری ذرت آماده کنید. این میان‌‌وعده‌ی نمکین می‌تواند یکی از سه وعده غذایی که در روز می‌خورید باشد و به افزایش انؤزی و بهبود خلق‌وخوی‌تان کمک کند.

پنیر کلبه با تخم کتان و دارچین

این سه ماده، هر کدام به تنهایی برای سلامتی فایده‌ی زیادی دارند و ترکیب آنها یک میان‌وعده‌ی فوق‌العاده سالم است.

پنیر کلبه سرشار از پروتئین است و نوع پرچرب آن حاوی «لینولئیک اسید کونژوگه» یا (CLA) است که به کاهش چربی بدن کمک می‌کند.

تخم کتان برای کاهش وزن و کنترل قند خون مفید است و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کم کند.

دارچین هم قند خون را کم می‌کند و برای سلامت روده مفید است.

با ترکیب این سه ماده به صورت زیر، میان‌وعده‌ای خواهید داشت که ۱۵ گرم پروتئین دارد و کالری آن کمتر از ۱۵۰ است:

مواد لازم برای پودینگ تخم کتان دارچینی:

  • ۱/۲ فنجان پنیر کلبه
  • ۱ قاشق غذاخوری تخم کتان
  • ۱/۲ قاشق غذاخوری دارچین
  • در صورت تمایل «استویا» (نوعی شیرین‌کننده‌ی گیاهی) یا شیرین‌کننده‌های دیگر

طرز تهیه:

همه‌ی مواد را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید.

 شکلات تلخ و بادام

ترکیب شکلات تلخ و بادام یک میان‌وعده خوشمزه، مغذی، سبک و قابل حمل است. شکلات تلخ حاوی «فلاوانول» است که فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. بادام سرشار از چربی‌های اشباع نشده است و در نتیجه برای قلب و کنترل قند خون مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند اشتها را کم و به کاهش وزن کمک کند.

شکلات تلخ و بادام هر دو حاوی منیزیم هستند و ۲۸ گرم از هر کدام در حدود ۳۰۰ کالری دارد.

منبع 1

 

آجیل فله را چگونه بخریم؟

به گزارش

سیدمجتبی حسینی کارشناس آجیل و خشکبار درباره خرید

وی خرید

وی تاکید کرد: آجیل فله ای را حتما باید از فروشگاه های معتبر و دارای جواز کسب تهیه کرد چراکه نزدیک به ایام نوروز بسیاری از مغازه‌های متفرقه حتی میوه فروشی محل هم اقدام به فروش آجیل می‌کند.

حسینی بهترین روش برای تشخیص آجیل مرغوب را طعم، مزه، بوی و مشاهده دقیق آن اعلام کرد و افزود: بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است، قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید آجیل نباید طعم تلخ داشته باشد چراکه تلخی نشانی از معیوب بودن آن است.

این کارشناس ادامه داد: با برداشتن نمونه‌ای و نصف کردن آن از وسط می‌توان سوراخ‌های کرم‌خوردگی را دید البته در حال حاضر بیشتر محصولات به‌خصوص پسته به صورت مکانیزه فرآوری می‌شوند و ممکن است برخی سوراخ ها بوسیله سوزن های دستگاه مکانیزه بوجود آمده باشند همچنین نباید لکه‌های قهوه‌ای رنگ داشته باشند و حتی اگر بیش از اندازه تفت داده شوند نیز رنگ محصول قهوه‌ای خواهد شد که نوعی ایراد محسوب میشود.

آجیل از تنقلات پر خاصیت و خوشمزه ایست که در جشن ها و مراسم ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد.علاوه بر خاصیت طعم آجیل نیز افراد زیادی را به خود علاقمند نموده است.اما باید در خرید آجیل دقت نمود تا آجیل خریداری شده خوب و با کیفیت باشد.در ادامه در ابتدا خواص آجیل را برای شما آورده ایم

و سپس نحوه تشخیص آجیل خوب و با کیفیت را بخوانید

بادام هندی

بادام هندی به صورت معلق از ساقه های گیاهی به نام CASHEW PEAR می روید. بادام هندی از برزیل آمده است و توسط کاشفان پرتغالی به هند آورده شده است.

بادام هندی بیشتر به عنوان یک نوع آجیل و تنقلات خورده می شود، اما از آن می توان در تهیه برخی از غذاها نیز استفاده کرد. بادام هندی سرشار از ویتامین A  است.

پسته

در چین به پسته‌، " آجیل خندان " می گویند. پسته قدمتی صد هزار ساله دارد. برای اولین بار در خاورمیانه، ایران و سوریه کاشته شد و بعد به یونان و بقیه کشورهای اروپایی راه یافت.

طبقه یک افسانه قدیمی، عشاق، یکدیگر را در باغ پسته ملاقات می کردند تا صدای ترک و شکستن پوست پسته را به هنگام باز شدن آن بشنوند. زیرا عقیده داشتند، این کار برای آنها خوشبختی به ارمغان می آورد.

مغز پسته یکی از تنقلات بسیار مفید است. پسته منبع خوبی از کلسیم  ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، آهن  ، فولات و پروتئین است.

گردو

 گردو  از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته است. در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که گردو سردرد را معالجه می کند. حتی شواهدی دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغ های معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه خورده می شود و از آن در تهیه برخی از غذاها استفاده می شود. گردو منبع خوبی از فسفر، پتاسیم ، منیزیم  ، پروتئین و ویتامین E  است.

بادام زمینی

 بادام زمینی  به دلیل میزان بالای پروتئین و روغن موجود در آن، بسیار مغذی است. همچنین غنی از ویتامین B و E است. از روغن بادام زمینی  در تهیه بسیاری از غذاها و تهیه مارگارین استفاده می شود.

فندق

قرنهاست که انسان ها فندق می خورند. در قرن حاضر، گونه های متعددی از آن کاشته می شود.

فندق به صورت خوشه های چهار تا پنج تایی و درون غلاف می روید. فندق سرشار از فیبر، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و ویتامین E است. فندق بسیار مغذی و خوش طعم است و در برخی غذاها نیز از آن استفاده می شود.

بادام

دو نوع بادام وجود دارد : بادام تلخ و شیرین . هر دو نوع آن، بومی خاورمیانه است، اما قرنهاست که در اروپا و آمریکا نیز کاشته می شود. بادام بسیار مورد علاقه فراعنه مصر بوده است و آنها طعم بادام را در نان خود بسیار دوست داشتند. بادام در فرهنگ نژادی مناطق مختلف جایگاه مهمی داشته است. رومی ها بادام را در مراسم عروسی به عنوان سمبل خوشبختی و باروری به عروس و داماد هدیه می دادند. این سنت هنوز هم در ایتالیا رواج دارد. از بادام تلخ برای تهیه روغن بادام استفاده می شود.

بادام منبع مهمی از ویتامین ها و مواد معدنی است و غنی از پروتئین  ، منیزیم ، فسفر، روی ، کلسیم ، فولات و ویتامین E است.

خطر آجیل کهنه

در خرید آجیل دو بحث مطرح است؛ یکی اجیل های وارداتی و دیگری تولید داخل. درباره آجیل های وارداتی که باید گفت توجه به کشور واردکننده و سوابق آن مهم تر است تا تبلیغاتی که انجام می شود. معمولا برای فروش، تبلیغ زیادی انجام می شود اما باید به کهنگی آجیل توجه ویژ ه ای داشت. آجیل های نامرغوب خصوصا پسته ممکن است دارای قارچ های بیماری زا و خطرناک از جمله آفلاتوکسین باشند .

رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداری پسته می تواند نقش بسیار زیادی در ایجاد آفلاتوکسین داشته باشد، بنابراین هوادهی مناسب و حمل سریع محصول تر در مرحله برداشت، خشک کردن مناسب و سریع محصول در مرحله فرآوری و نگهداری و حمل محصول فرآوری شده در محیط کم رطوبت و خنک در پیشگیری از آلودگی محصول به آفلاتوکسین نقش مهمی ایفا می کنند .

وقتی نگهداری آجیل طولانی تر می شود امکان رشد قارچ ها در آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که آجیل های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی تری را طی می کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها را بیشتر است. از طرف دیگر اغلب آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل های بوداده می شوند. بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید .

منبع 1

منبع 2

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد