یکی از نکات قابل توجه در مورد خوراکی ها تاثیر رنگ بر روی اشتها و لذت از مزه هاست. معمولا بسیاری از خوراکی هایی که برای ما طعم جذاب و منحصر به فردی دارند دارای رنگ خاص و بی نظیری هستند و اکثر مواقع در هنگام مواجهه با خوراکی های گوناگون در یک مکان مثل میز غذای مهمانی ها و یا حتی هنگام خرید در فروشگاه های بزرگ، اولویت ما چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه خوراکی هایی ست که رنگ جذابی دارند. 

این رنگ های جذاب به ما در تزئین مواد غذایی و سفره آرایی کمک فراوانی می کنند چراکه اگر غذایی با رنگ معمولی ای داشته باشیم با استفاده از خوراکی های خوش رنگ می توانیم آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین ها کنیم و مهمان هایمان را ترغیب کنیم که آن غذاها را امتحان کنند. 
علاوه بر این رنگ ها و خوراکی های رنگی می توانند تاثیر بسزایی در انتخاب بچه ها در غذاها و همچنین تحریک اشتهای آنها باشد خصوصا کودکانی که در خوردن غذاها و سبزیجات به اصطلاح بد قلق هستند و سلیقه ی غذایی خاصی دارند. خبر خوب این است که رنگ های جذاب غذاها این قدرت را به شما والدین می دهد که سلیقه ی غذایی کودکان خود را تغییر دهید.
آجیل ها و مغز ها هم یکی از انواع خوراکی های طبیعی می باشند که رنگ های منحصر به فرد و گیرایی دارند و بیننده را ترغیب می کند تا مزه ی آنها را امتحان کنند.

شاید به همین خاطر است که ما در مناسبت های خاصی مثل یلدا و نوروز آجیل ها را به صورت خاص و متفاوتی تزئین می کنیم و در واقع رنگ های دوست داشتنی آجیل ها ما را تحریک می کنند تا کاری کنیم دنیای رنگی آجیل ها بیشتر از قبل دیده شوند و قبل از مزه ی دلنشین شان جذب رنگ های خوشایند آنها شویم.

 

تزیین آجیل یلدا

واژه یلدا مفهومی است با عنوان میلاد که در گذشته ایرانیان باستان این شب را تولد الهه مهر می دانستند و به همین خاطر به دور آتش جمع می شدند و آن را با پایکوبی و شادی جشن می گرفتند. شب یلدا و یا همان شب چله، بلندترین شب در نیمکره شمالی زمین بوده که به زمان بین غروب آفتاب سی ام شهریور ماه تا طلوع آفتاب اول دی ماه گفته می شود.

اما امروزه شب یلدا یکی از آن شب هایی است که همه اقوام و آشنایان به دور هم جمع می شوند تا به نوعی هم صله رحم به جا آورند و هم این شب خاص را در کنار هم به صبح رسانده و یا تا پاسی از شب را در کنار یکدیگر با خوشی و خنده سپری کنند. این شب عزیز که در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است پیشینه ای قدیمی دارد که تا به حال زنده و ماندگار مانده است. در این شب که بلندترین شب سال نامیده می شود، خوراکی و تنقلاتی مخصوص به خود را دارد که می توان یکی از مهم ترین خوراکی این مراسم را آجیل نامید.

آجیل هایی که میل کردن آن ها در کنار اقوام و آشنایان و یا حتی دوستان عضوی لذت بخش بوده و حسی ناب را انتقال می دهد، به همین خاطر است که از رسومات این شب به یادماندنی تزئین آجیل به گونه ای خاص و زیبا آرایش داده می شود تا زیبایی و تنوع رنگ های آن حس و حال عجیبی را به مخاطب خود القا کند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که این شب زیبا و به یادماندنی را پر از لذت و حس ناب می کند گرفتن فال حافظ است که بیشتر توسط بزرگان خانواده ها برای تمامی اعضای حاضر در مراسم گرفته می شود تا هم این رسم را به جا آورند و هم روزهای آتی را با تفالی زدن به حافظ آغاز کنند.

این شب ماندگار، فرصتی است تا بتوانیم یک روز خاص در سال را به دور هم جمع شویم و دیداری تازه کنیم تا به این صورت دلتنگی ها را کمرنگ کنیم و یا هم اینکه با این بازدید می توان دلخوری هایی را که به وجود آمده نیز با انرژی های مثبت و حالی خوب از بین ببریم و تنها دنیایی پر از شادی و همدلی به یکدیگر هدیه بدهیم تا همه در کنار هم زمان عالی را سپری کنیم.

 

 

طراحی تنگ آجیل

برای تزئینی زیبا می توان از تنگ های شیشه ای در ابعاد و شکل های متفاوت استفاده کرد تا مغزها به شکل زیباتری خود را به رخ مخاطب بکشانند. بیشتر از این آرایش ها برای مراسم های خاص مثل شب یلدا، شب چله عروس استفاده می شود تا با قرار دادن این تنگ های زیبا که درون خود دنیایی رنگی از آجیل ها دارند، سفره ای زیبا و تماشایی را بسازند.

طراحی تنگ های زیبا با آجیل شاید یکی از لذت بخش ترین کارها باشد. برای این تزئین روش های متفاوتی وجود دارد و بسته به سلیقه ی هر شخص، متفاوت می شود.

می توان آجیل ها را با هم مخلوط کرد و داخل تنگ ریخت تا رنگ های خاص آن را در کنار هم و پراکنده داشته باشیم و یا اینکه هر یک از مغز ها را به صورت لایه لایه به داخل تنگ اضافه کنیم تا در آخر یک تنگ با لایه ی های رنگی جذابی داشته باشیم.

این تنگ های فوق العاده و بی نظیر آجیلی را می توان برای شب چله عروس و داماد درون سفره یا میز مورد نظر برای تزئین قرار داد و یا حتی می توان به عنوان هدیه ای زیبا و خاص هدیه آورد.

 

در آخر باید گفت آجیل ها، این مغزهای استثنایی که هرکدام از آن ها رنگ و عطر و طعم متفاوت و خاص به خود را دارند، در بیشتر مراسم ها برای تزئین استفاده می شوند و همینطور هم برای هدیه بردن تحفه ای زیبا و مناسب است که می تواند حس و حال نابی را به همراه داشته باشد.