فندق را حتما در سبد غذایی خود قرار دهید

فندق را حتما در سبد غذایی خود قرار دهید

  

فندوق یکی از دانه های چرب پرطرفدار است که معمولا در آجیل مغز و یا آجیل های مخلوط تخمه دار استفاده می شود. این دانه بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا ست.

فندوق یکی از دانه های شیرینی ست که به دو صورت خام، تف داده و یا با پوست قابل استفاده است.

مانند بقیه دانه ها، فندوق هم ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی ست. در ادامه برخی از فواید فندوق را بررسی خواهیم کرد.

1.       ارزش غذایی کامل

فندوق دارای مشخصات عالی ای از مواد مغذی ست. همچنین کالری بالایی داشته و سرشار از مواد معدنی و چربی های سالم است.

هر 28 گرم فندوق که حدود بیست مغز از آن می شود شامل:

·         کالری: 176

·         چربی کل: 17 گرم

·        پروتئین: 4.2 گرم

·         کربوهیدرات: 4.7 گرم

·         فیبر: 2.7 گرم

·         ویتامین E: 21 %  از نیاز روزانه

·         تیامین: 12% از نیاز روزانه

·         منیزیوم: 12% از نیاز روزانه

·        مس: 25% از نیاز روزانه

·         منگنز: 87% از نیاز روزانه

فندوق همچنین شامل درصد قابل توجهی از ویتامین B6، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. علاوه بر این، یک منبع غنی از چربی های اشباع و غیر اشباع است و یک منبع خوب از اسید های چرب امگا6 و امگا9 مثل اولیک اسید محسوب می شود.

به غیر از این، در هر 28 گرم فندوق 11.2 گرم فیبر رژیمی وجود دارد که درواقع 11 درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تامین می کنید.

علاوه بر این فندوق حاوی فیتیک اسید است که برای جذب بسیاری از مواد معدنی مثل آهن و روی از مغزها لازم و ضروری است.

 

2.       سرشار از آنتی اکسیدان

فندوق حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان از بدن در برابر استرس های اکسیداتیو محافلظت می کند. این نوع استرس باعث از بین بردن ساختار سلولی، پیری زودرس، سرطان و بیماری های قلبی می شود.

بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در فندوق را ترکیبات فنولیک اسید دارد. ثابت شده این ترکیبات برای کاهش کلسترول و التهاب بسیار مناسب است. همچنین برای سلامت قلب و جلوگیری از از سرطان بسیار مفید است.

در یک مطالعه ی  8 هفته ای نشان داده که کسانی که فندوق مصرف می کنند (با پوست یا بدون پوست) در مقایسه با کسانی که فندوق مصرف نمی کنند به طرز قابل توجهی کاهش استرس اکسیداتیو داشته اند.

بیشتر آنتی اکسیدان موجود در فندوق در پوست آن متمرکز شده که با فرآیند تف دادن فندوق این انتی اکسیدان کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود که به جای مغز فندوق تف داده و بدون پوست، فندوق خام و با پوست مصرف کنید.

 

3.       تضمین سلامت قلب

ثابت شده که مصرف آجیل سلامت قلب را تضمین می کند. در فندوق مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و چربی های سالم وجود دارد که قابلیت های آنتی اکسیدان را افزایش و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

در یک مطالعه ی یک ماهه بر روی بیست و یک نفر با کلسترول بالا انجام شد ثابت شد که زمانی که این افراد 18 الی 20 % از کالری مورد نیازشان در روز را با مصرف فندوق به دست آوردند، شاهد کاهش کلسترول، تریگلیسیرید و کلسترول LDL بودند.

افراد مورد آزمایش همچنین پیشرفت هایی را در سلامت شریان های قلب و فاکتورهای التهابی موجود در خون مشاهده شد.

علاوه بر این، در یک بررسی بر روی 9 مطالعه که بر روی بیش از 400 نفر انجام گرفته مشاهده شده که کسانی که مغز فندوق مصرف می کنند میزان LDL بد و سطح کلی کلسترول آنها کاهش یافته در حالی که کلسترول HDL خوب و تری گلیسیرید آنها بدون تغییر باقی مانده.

تحقیقات دیگر تاثیرات مشابهی بر روی قلب را ثابت کرده اند و نتایج به طور کلی نشان می دهد با مصرف فندوق سطح چربی خون کاهش و میزان ویتامین E افزایش می یابد. این دانه سرشار از اسید های چرب، فیبر، انتی اکسیدان، پتاسیم و منگنز است که تمام این ویتامین ها و مواد معدنی به کنترل فشار خون کمک شایانی می کنند.

در کل، مصرف 29 الی 69 گرم دانه ی فندوق در روز در بهبود پارامترهای سلامت قلب تاثیر بسزایی می گذارد.

 

4.       پیشگیری از سرطان

در بین مغز های دیگر مثل گردو و پسته، فندوق بیشترین میزان آنتی اکسیدانی به نام پرونتوسیانیدینز را دارد.

طی مطالعاتی بر روی حیوانات  انجام شده  مشخص شد که مصرف فندوق از ابتلا به برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند.به علاوه بر این، فندوق یک منبع عالی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که قابلیت محافظت از سلول ها را در برابر سلول های سرطانی انجام می دهد.

همچنین آزمایش های مختلف بر روی فندوق نشان داده که مصرف آن تاثیر مثبتی بر روی درمان سرطان دهانه رحم، کبد، سینه و روده ی بزرگ دارد.

 

5.       کنترل قند خون  

مغزهایی مثل بادام و گردو در کاهش قند خون   نقش موثری دارند و خبر خوب این است که این تاثیر تنها در این دو مغز خلاصه نمی شود و فندوق هم یکی از مغز هایی ست که تاثیر بسزایی در کاهش قند خون دارد.

در تحقیقی که بر روی تاثیر فندوق در قند ناشتا انجام شد مشخص شد تقریبا نیمی از کسانی که از فندوق در میان وعده ی خود استفاده کرده بودند کاهش قند خون ناشتا داشتند.

علاوه بر این اولیک اسید که یک اسید چرب اصلی در فندوق است، حساسیت انسولین را بالا می برد. تحقیقات ثابت کرده  که اولیک اسید نقش موثری در کاهش قند خون ناشتا دارد.

 

کلام آخر

فندوق سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان و اسید های چرب مفید است. به همین دلیل فواید زیادی بر روی سلامت بدن دارد به عنوان مثال به کاهش چربی خون کمک کرده، فشار خون را کنترل می کند، التهابات و قند خون را نیز کاهش می دهد.

اما باید توجه داشته باشید که فندوق هم مانند سایر مغزها می تواند خطرات آلرژیک داشته باشد که باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

 

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 1
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 2
بازدید ماه گذشته : 7
بازدید سال گذشته : 437
کل بازدید : 505