ایرانی ها با توجه به شرایط اقلیمی که دارند دست بازتری برای انتخاب تنقلاتی دارند که از دل طبیعت به دست آمده چراکه با توجه به اینکه ما در ایران چهار فصل را داریم و همین طور هر کدام از شهر ها از اقلیم و آب و هوای خاصی برخوردار می باشند سبب شده تا تنوع زیادی در خوراکی ها و غذاهای خود داشته باشیم که تنقلات هم یکی از آنهاست. به طور معمول تنقلات اولین گزینه برای دورهمی های خانوادگی ست.

متأسفانه امروز به دلیل همه گیر شدن فست فود ها و تنقلات صنعتی و چرب مثل چیپس و پفک توجه کمتری به تنقلات طبیعی و مفید می شود که در ادامه قصد داریم تنقلات اصیل ایرانی معرفی کنیم که نه تنها مضر نیستند که حتی فوایدی زیادی برای بدن دارند.

شیرینی های سنتی ایرانی

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در ایران به حساب می آید که از کوچک و بزرگ آن را صرف می کنند. چای به دلیل طعم تلخ و گسی که دارد معمولا با یک شیرینی صرف می شود و شاید این یکی از دلایلی باشد که تنوع شیرینی ها و تنقلات شیرین در ایران بسیار زیاد است.

  • شکرپنیر و نقل : معمولا جزء اولین انتخاب های ما هنگام صرف چای شکرپنیر و یا نقل می باشد. این دو شیرینی معمولا از محلول غلیظ شکر و آب به وجود آمده که به آن افزودنی هایی مثل هل، پسته، نارگیل و گل محمدی و بسیاری از طعم های دیگر به آن اضافه می شود. بهترین شکرپنیر در بجنورد و بهترین نوع نقل را از مشهد می توانید خریداری کنید.
  • سوهانیکی دیگر از شیرنی های لذیذ سنتی ایران سوهان است. این شیرنی به دلیل اینکه با سبوس گندم تهیه می شود دارای خواص بسیار زیادی می باشد. سوهان در شکل ها و طعم های مختلف و مغز هایی مثل پسته و بادام درست می شود. اصالت این شیرنی به شهر قم برمی گردد و در حال حاضر یکی از سوغات پرطرفدار و معروف این شهر می باشد.
  • پشمکبیشتر ایرانی ها با شیرینی های خوش طعم شهر یزد آشنا هستند. پشمک یکی از معروف ترین شیرنی های این شهر محسوب می شود که محبوبیت زیادی دارد و این باعث شده که امروزه این شیرنی در شکل ها وطعم های مختلفی به بازار عرضه شود
  • گزگز اصفهان نیز یکی دیگر از تنقلات شیرین اصیل ایرانی است که طرفدارهای زیادی دارد که معروف ترین نوع آن گزانگبین است

آجیل و خشکبار

در بالا بسیاری از محصولات قنادی و شیرین معرفی شد اما بسیاری از ما تنقلات شیرین را ترجیح نمی دهیم و یا به دلیل مشکلاتی مثل دیابت و چربی خون امکان استفاده از تنقلات شیرین و چربی مثل سوهان را نداریم علاوه بر اینکه زیاده روی در مصرف شیرینی ها سبب می شود که دندان های مستحکمی نداشته و مشکلات دهان دندان برای ما ایجاد شود که این قضیه در کودکان که معمولا جزء طرفدارهای اصلی تنقلات شیرین هستند شدت بیشتری دارد به همین دلیل می توانیم تنقلاتی انتخاب کنیم که شیرین بوده ولی ضرری نداشته باشند و برای همه از جمله بیماران دیابتی مفید باشد.

  • آجیل مخلوط شیرین: خوشبختانه در ایران به دلیل تنوع زیادی که در تنقلات داریم می توانیم تمام گروه ها را پوشش دهیم. آجیل شیرین همان گزینه درستی است که طرفدارن ذائقه ی شیرین که در مصرف شکر محدودیت دارند می توانند آن را انتخاب کنند. خشکباری مثل کشمش، انجیر خشک، توت خشک، خرمای خشک و انواع مختلف چیپس میوه یک انتخاب ایده آل برای همه می باشد.
  • تخمه ها:  تخمه پای ثابت دورهمی های ما در هر سبکی می باشد. زمانی که قصد دیدن یک فیلم سینمایی را کنار خانواده یا دوستان داریم و یا در زمان پخش مسابقه های ورزشی زنده، همیشه اولین انتخاب ما یکی از انواع مختلف تخمه است. شاید دلیل این انتخاب تنوع بسیاری ست که این دانه ی مغذی دارد و تمام سلیقه ها را پوشش می دهد. این دانه به دلیل مواد مغذی و املاح معدنی فراوانش یکی از بهترین انتخاب ها برای دورهمی هاست و یکی از تنقلات بسیار سالم محسوب می شود.
  • آجیل مغز مخلوط:  انواع مغزها مثل پسته، انواع بادام، فندوق و گردو تاثیر به سزایی بر روی سلامت بدن دارند. یکی از مزیت های آنها تقویت نیروی بدنی است و از این رو بهترین میان وعده برای کودکان و همین طور کسانی ست که ورزش می کنند. این نوع آجیل هم به صورت خام و هم شور و تف داده به بازار عرضه می شود. از طرفی به دلیل اینکه آجیل مغز مخلوط دارای ترکیبی از ویتامین ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن است از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مثل آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. جالب است بدانید این آجیل به نوعی غذای مغز محسوب می شود زیر عملکرد مغز را به صورت چشم گیری افزایش می دهد.

تنقلات ترش

یکی از مزیت های تنقلات ایرانی این است که تمام سلایق را با هر ذائقه ای پوشش می دهد. حتی کسانی که طرفدار ترشی هستند و طعم ملس را دوست دارند هم انتخاب های زیادی تنقلات دارند.

  • قره قروت: قره قروت یکی از فرآوده های لبنی محسوب می شود و در اصل آن را از آب ماست یا دوغ تهیه می کنند، بدین صورت که آب دوغ یا ماست را آن قدر می جوشانند تا به صورت جامد در بیاید به همین دلیل دارای کلسیم بسیار زیادی می باشد که می تواند برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید باشد.
  • لواشک: لواشک عصاره ای از ترکیب میوه های ترش و شیرین است که متخصصان تغذیه به آن کنسانتره می گویند. دروقع لواشک ترکیبی از پوره ی میوه های خشک شده است و این خشک شدن یک روش سنتی برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی می باشد.
  • آلبالو و آلو خشک: آلبالو و آلو خشک دو میوه ی خشک شده ی ترش هستند که خواص زیادی را دارا می باشند. این دو میوه ی تابستانی برای اینکه در بقیه فصول هم قابل دسترسی باشند خشک شدند تا مانگاری بالایی داشته باشند.

کلام آخر

همان طور که در معرفی انواع تنقلات ایرانی مشاهده کردید یکی از نکات قابل ذکر سلامت و فواید بیشمار هر یک از این تنقلات می باشد. که این نکته در دنیایی که روز به روز صنعتی تر می شود و تنقلات صنعتی و مضر در بسیاری از خانواده ها تبدیل به یکی از تنقلات جدانشدنی در رژیم غذایی شان شده بسیار دشوار است و به همین دلیل در این ورزها باید توجه ویژه ای به تنقلات سنتی و ایرانی مثل خشکبار و آجیل شود.